جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۵ دلیل که باید چای سبز را در برنامه غذایی تان بگنجانید

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

قرن‌هاست که مردم از فواید چای سبز برای سلامتی استقبال می‌کنند. مطالعات نیز نشان می‌دهند که مصرف چای سبز می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر مثبت بگذارد، به کاهش وزن کمک کند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

براساس گزارشی از انستیتوی بین المللی توسعه پایدار، چای بعد از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است. چای سبز از برگهای غیر اکسید شده تهیه می‌‌شود و از دسته چای‌هایی است که کمترین پردازش ممکن را دارد. به همین دلیل، حاوی بیشترین آنتی اکسیدان و پلی فنول های مفید است.

۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان است

بیش‌تر مواد مغذی موجود در برگ چای سبز، در فرآیند دم کردن چای، به این نوشیدنی منتقل می‌شوند و این بر خلاف دیگر نوشیدنی‌های طبیعی و گیاهی است. دلیل اصلی این‌که چرا چای سبز فواید بی‌شماری برای سلامتی آدم‌ها دارد این است که این نوشیدنی دارای مواد مختلف آنتی‌اکسیدانی است. چای سبز علاوه بر کاتچین، دارای پلی‌فنل و فلاونوئیدهایی است که آنها نیز آنتی‌اکسیدان‌ّهایی قوی هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها درواقع موادی هستند که میزان تشکیل رادیکال‌ های آزاد را کاهش می‌دهند و آسیب‌هایی را که این رادیکال‌های آزاد ایجاد کرده‌اند، خنثی می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد مجموعه‌ای از آسیب‌های سلولی در بدن می‌شوند که می‌توانند به بافت‌ها صدمه بزنند و به پیری زودرس پوست و بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان، بیماری قلبی و عروقی، کلسترول بالا، مشکلات بینایی و بسیاری دیگر منجر شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها مسئول کنترل این رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد تقریبا از هر جایی در محیط خارج از بدن‌مان به وجود می‌آیند؛ مثلا سیگرت، اشعه‌ی فرابنفش و غیره.

۲. به مبارزه با حساسیت و آلرژی کمک می‌کند

این چای به دلیل مواد مغذی موثری که دارد به عنوان یک داروی آنتی هیستامین طبیعی شناخته می‌شود. برخی اعتقاد دارند، ترکیب خاصی در چای سبز که به اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) مشهور است، بیش‌ترین تاثیر را در مبارزه علیه حساسیت دارد. هم‌چنین پلی‌فنل موجود در چای از طریق مسدود کردن گیرنده‌های اصلی در واکنش‌های حساسیتی به نام گیرنده‌های پادتن ای (IgE) واکنش ضدحساسیتی قدرتمندی را از خود نشان می‌دهد. به علاوه، فلاونول‌های طبیعی موجود در چای سبز که به کوئرستین مشهور هستند، واکنش‌های هیستامین را تسکین می‌دهند و از این طریق حساسیت‌ها را تحت کنترل در می‌آورند. بنابراین در فصل‌هایی که حساسیت‌تان به اوج خود می‌رسد، همیشه مقداری چای سبز بنوشید.

۳. متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

ممکن است یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از آدم‌ها برای کاهش وزن مرتکب می‌شوند، این باشد که هنگامی که باید کاری کنند سوخت و ساز و متابولیسم بدن‌شان افزایش یابد، خوردن را محدود یا به طور کلی متوقف می‌کنند. چای سبز به خوبی به کمک آن‌هایی می‌آید که می‌خواهند وزن‌شان را کاهش دهند؛ زیرا این نوشیدنی با افزایش میزان تبدیل خوراکی‌ها به کالری و تشدید سطح اکسیداسیون (اکسایش.م) چربی، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و سبب تسریع کاهش وزن می‌شود. این خاصیت چای سبز به دلیل پلی فنل موجود در آن است. در صورتی که به دنبال تقویت متابولیسم بدن‌تان هستید، این ۶ نوشیدنی هم می‌توانند کمک‌کننده باشند.

۴. هوش را افزایش می‌دهد

در چای سبز هم درست مثل قهوه کافئین وجود دارد. کافئین محرک مشهوری است که می‌تواند به شکلی قابل توجه میزان تمرکز و دقت را بهبود ببخشد. کافئین این کار را از طریق انسداد انتقال‌دهنده‌های عصبی بازدارنده مشهور به آدنوزین انجام می‌دهد. به همین دلیل است که بعد از مصرف قهوه احساس می‌کنید انرژی‌تان افزایش یافته است. با وجود این، چای برخلاف قهوه، تاثیرات منفی عصبی ندارد. کافئین می‌تواند هم‌چنین خلق‌ و خو، هوشیاری، سرعت عکس‌العمل، و حافظه – یا به طور کلی، کارکرد مغز را بهبود ببخشد. بنابراین، چای سبز همراه خوبی در هنگام مطالعه و منبع عالی انرژی در هنگام صبح است. سعی کنید چای سبز را به طور کامل جایگزین قهوه کنید.

مطلب مرتبط: ۹ عادت روزانه که عامل پیری مغز هستند

۵. از دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند

واقعیت این است که دیابت نوع دو یکی از نگرانی‌های رایج در آدم‌های بالا ۴۰ سال است. می‌توانید با نوشیدن چای سبز از ابتلا به دیابت جلوگیری یا آن را کنترل کنید. چای سبز سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند؛ گلوکز خون به ویژه بعد از مصرف غذا به شکل ناگهانی افزایش می‌یابد. چای سبز می‌تواند سرعت این افزایش را کاهش دهد، و به این ترتیب از افزایش شدید انسولین جلوگیری کند. چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را نیز بهبود ببخشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند آدم‌هایی که چای سبز می‌نوشند ۴۲ درصد کم‌تر در معرض دیابت نوع دو قرار دارند.

* این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان