سرکه سیب و عسل؛ ترکیبی فوق العاده با ۱۷ فایده برای سلامتی

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰

سرکه سیب و عسل دو ماده‌ی طبیعی شگفت‌انگیز هستند که فایده زیادی برای سلامتی دارند. این دو ماده به شکل خام می‌توانند طیف گسترده‌ای از مشکلات مربوط به سلامتی را درمان کنند. با ترکیب کردن سرکه و عسل می‌توانید مزایای این دو داروی طبیعی را افزایش دهید. علاوه بر این، افزودن عسل شیرین به سرکه سیب باعث می‌شود که نوشیدنی‌تان خوش‌طعم‌تر شود.

مصرف سرکه سیب و عسل می‌تواند به شما در مبارزه با درد مفاصل کمک کند، اختلالات التهابی را کاهش دهد، علائم گوارشی را بهبود دهد و به درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک کند. سرکه سیب و عسل به علت خواص ضد باکتری، ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی و ضد قارچی که دارند سلامت بدن را بهبود می‌دهند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

در این مقاله، اطلاعاتی در مورد روش‌های مختلف استفاده از سرکه سیب و عسل برای تقویت سلامت خود و کمک به جلوگیری از عفونت کسب خواهید کرد. پیش از هر چیز دیگری، بیایید به خواص دارویی سرکه سیب و عسل نگاهی بیندازیم تا ببینیم چرا این دو ماده تا این حد موثر هستند.

فایده سرکه سیب بر ای سلامتی

سرکه سیب از سیب‌های خرد شده و سپس تقطیر و تخمیر شده تهیه می‌شود. حاصل این مراحل مایعی است که اسید استیک زیادی دارد.

طبق گزارش ژورنال پلاس وان (PlosOne) اسید استیک یک عامل ضد باکتری طبیعی است که می‌تواند بسیاری از گونه‌های مضر باکتری‌ را از بین ببرد. این تاثیر می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های پوستی، از بین بردن رادیکال‌های آزاد در پوست و سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود زخم کمک کند.

طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال Advanced Wound Care، اسید استیک ضدعفونی‌کننده نیز است و می‌تواند به درمان عفونت‌های مزمن کمک کند.

مزایای عسل خام برای سلامتی

عسل خام و فرآوری نشده یکی از طبیعی‌ترین مواد خوراکی موجود است. عسل یک درمان خانگی شناخته‌شده است و به مدت قرن‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌است.

به عنوان مثال، مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی گزارش داد که عسل شامل ترکیبات فنلی است که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. معروف است که این ترکیبات برای ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مفید هستند.

عسل خام دارای خواص ضد التهابی است که به درمان بیماری‌های مختلف التهابی و پیشگیری از آنها کمک می‌کند. دانشگاه وایکاتو پژوهشی را در مورد فواید درمانی عسل منتشر کرد. محققان دریافتند که ترکیبات مختلف موجود در عسل (به ویژه عسل مانوکا) به کاهش التهاب کمک می‌کند و می‌تواند به اندازه‌ی بسیاری از داروهای ضد التهابی موثر باشد.

مزایایی که ترکیب عسل و سرکه سیب برای سلامتی دارد

هنگامی که عسل خام و سرکه همراه با یکدیگر استفاده می‌شوند، دارای توانایی‌های شگفت‌انگیزی برای جلوگیری از عفونت‌ها و درمان بیماری‌های مختلف می‌شوند. بنابراین، استفاده از ترکیب عسل و سرکه سیب به طور مرتب می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

بیایید نگاهی بیندازیم به این‌که چگونه می‌توانیم از این دو مواد طبیعی شگفت‌انگیز استفاده کنیم تا تمام مزایای فوق‌العاده‌ی آنها را تجربه کنیم. تمام مزایایی که سرکه سیب و عسل برای سلامتی دارند و در این مقاله ذکر شده‌است، توسط تحقیقات علمی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

۱. بهبود سلامت مفاصل

مصرف منظم سرکه سیب و عسل می‌تواند به کنترل و به طور طبیعی کاهش التهاب که موجب درد مفاصل می‌شود کمک کند. چنین تاثیری باعث می‌شود که سرکه سیب و عسل یک داروی خانگی مفید برای آرتریت (التهاب مفاصل) و سایر اختلالات التهابی باشد که بر مفاصل تاثیر می‌گذارند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد نشان داد که مصرف سرکه سیب تأثیر قابل‌توجهی در کنترل درد مزمن و التهاب دارد.

مطالعه‌ی جدیدتری که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت نشان داد که خواص ضد التهابی عسل می‌تواند درد آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی حاد و مزمن را درمان کند.

۲. درمان سوزش سر دل و رفلاکس اسید

نوشیدن سرکه سیب در ترکیب با عسل می‌تواند به شما کمک کند که از شر علائم سوزش سر دل، نوعی احساس سوزش در معده پس از خوردن غذا، خلاص شوید. سرکه سیب و عسل هر دو کمک می‌کنند تا اسید معده متعادل شود و همچنین عسل دارای اثر ضد التهابی و تسکین‌دهنده در مری است.

یک مطالعه نشان داد که سرکه سیب نتایج مشابهی با آنتی‌اسیدها نشان می‌دهد و علائم سوزش معده را کاهش می‌دهد. محققان اظهارکردند که ممکن است این ماده برای کسانی که به داروهای سوزش سر دل پاسخ نمی‌دهند، مفید باشد.

مطلب مرتبط: درمان خانگی سوء هاضمه؛ ۶ راهکار که به راحتی مشکلات گوارشی را از بین ببرید

۳. بهبود سلامت دستگاه گوارش

سرکه سیب و عسل فقط علائم سوزش سر دل را از بین نمی‌برند، بلکه این دو همچنین سلامت دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌دهد. ماهیت اسیدی سرکه سیب به تحریک آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم مناسب کمک می‌کند و عسل بسیاری از مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد.

گروه نشر ساینس کیو (The ScienceQ Publishing Group) از هاروارد گزارش داد که سرکه سیب کمک می‌کند تا پروتئین‌ها تجزیه شوند و همین‌طور هضم چربی‌های دستگاه گوارش را تحریک می­کند.

۴. تسریع روند کاهش وزن

یکی از مزایایی که مصرف منظم ترکیب عسل و سرکه سیب برای سلامتی دارد این است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. سرکه سیب اشتهای‌تان را سرکوب می‌کند، سطح قند خون‌تان را کنترل می‌کند و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

آیا ترکیب عسل و سرکه سیب واقعا به شما در کاهش وزن کمک می‌کند؟ مطالعه‌ی جالبی که در ژاپن صورت گرفت نشان داد که دوز ۳۰ میلی‌لیتر سرکه در ترکیب با ۵۰۰ میلی‌لیتر آب به طور روزانه، باعث کاهش میزان چربی بدن و کاهش سایز دور کمر در افراد چاق می‌شود. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد افزودن سرکه به وعده‌های غذایی باعث افزایش احساس سیری می‌شود و در نتیجه کالری دریافتی شما را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: اگر هر روز سرکه سیب بخورید، این ۷ اتفاق در بدن تان رخ می دهد

۵. کاهش کلسترول

ترکیب عسل و سرکه سیب را بنوشید تا به طور طبیعی سطح کلسترول‌تان کاهش بیابد و سلامت خون خود را حفظ کنید.

ژورنال تغذیه‌ی بریتانیا گزارش داد که اسید استیک به بد کمک می‌کند که اسیدهای چرب را پردازش کند و تولید صفرا را افزایش دهد و به این ترتیب میزان کلسترول را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای در رابطه با اثرات کاهش کلسترول عسل نشان داد که مصرف منظم عسل باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) می‌شود.

۶. بهبود سلامت قلب

مصرف نوشیدنی سرکه سیب و عسل علاوه بر این‌که کلسترول را کاهش می‌دهد، یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی قلب و جلوگیری از بروز مشکلات مرتبط با قلب است.

تحقیقاتی که در مورد خواص دارویی عسل صورت گرفته‌است، نشان می‌دهد که این ماده‌ی خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل می‌تواند به جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی کمک کند. به عنوان مثال، عسل باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود و کلسترول “بد” را کاهش می‌دهد، و در نتیجه خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

سرکه سیب با کاهش کلسترول و همچنین کاهش فشار خون بالا به سلامت قلب کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی که کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهند

۷. کاهش فشار خون

یکی دیگر از مزایای سرکه و عسل که به طور طبیعی باعث کاهش فشار خون می‌شود و این برای قلب نیز فایده دارد. در واقع، هم عسل و هم سرکه سیب خواصی دارند که دارای فعالیت ضد فشار خون هستند.

مطالعه‌ای که در ژاپن صورت گرفت نشان داد که اسید استیک موجود در سرکه نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارد. ژورنال Oxidative Medicine and Cellular Longevity گزارش داد که مصرف منظم عسل باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود و می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۹ نشانه فشار خون بالا که ابدا نباید از آنها چشم پوشی کنید

۸. کاهش سطح قند خون

سرکه سیب و عسل می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که سطح قند خونشان را بهتر کنترل کنند. هم عسل و هم سرکه سیب تاثیر مثبتی بر حساسیت به انسولین دارند و دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند.

انجمن دیابت امریکا (ADA) گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد سرکه می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و اثری مشابه با متفورمین یا داروهای آکاربوز مورد استفاده برای کنترل دیابت نوع ۲ داشته باشد. ADA همچنین گزارش داد که مصرف سرکه در هنگام شب می‌تواند تاثیر مثبتی روی سطح گلوکز ناشتا داشته باشد.

مطلب مرتبط: نشانه های اعتیاد به قند؛ ۷ علامت که شما هم معتاد هستید

۹. افزایش سطح انرژی

نوشیدن سرکه سیب و عسل در هنگام صبح یا قبل از ورزش، می‌تواند انرژی شما را افزایش بدهد.

ژورنال Science American مطالعه‌ای از دانشگاه ممفیس را منتشر کرد که نشان می‌دهد عسل در بهبود سطح انرژی نیز به خوبی گلوکز است. آنها دریافتند که عسل یکی از مؤثرترین شکل‌های کربوهیدرات است که قبل از ورزش می‌توانید مصرف کنید.

اگر چه مطالعاتی مبنی بر وجود رابطه‌ی مستقیمی بین سرکه سیب و افزایش سطح انرژی وجود ندارد، اما می‌توانید ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق چایخوری عسل به یک لیوان آب اضافه کنید تا مزایایی که برای سلامتی دارد به‌دست بیاورید و به طور طبیعی به پاکسازی کبد کمک کنید.

۱۰. درمان گلو درد

خواص ضدعفونی‌کننده‌ی سرکه سیب و عسل می‌تواند به کشتن عفونت‌هایی که باعث گلودرد می‌شوند کمک کند. همچنین خواص ضد میکروبی و تسکین‌دهنده‌ی عسل به طور طبیعی باعث کاهش درد گلو و از بین رفتن میکروب‌های گلو می‌شود. سرکه سیب هم از قدیم الایام درمان موثری برای گلو درد بوده است.

۱۱. درمان سرفه

عسل همواره به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه توصیه شده است. تحقیقات پزشکی همچنین از اثربخشی آن به عنوان یک عامل بهبودی‌دهنده پشتیبانی کرده‌اند. ژورنال Family Practice گزارش داد که یک قاشق غذاخوری عسل به اندازه‌ی شربت سرفه موثر است. با این تفاوت که مصرف عسل عوارض جانبی ندارد.

سرکه سیب هم برای کاهش سرفه کاربرد دارد. مخلوط عسل و سرکه از سوی سقراط برای درمان سرفه‌ مداوم تجویز شده‌است.

۱۲. بهبود سلامت پوست

خواص ضد باکتری ترکیب عسل و سرکه سیب سبب شده که دارویی فوق‌العاده برای پوست است. هم عسل و هم سرکه سیب برای درمان اگزما، پسوریازیس، آکنه روزاسا، آکنه و دیگر بیماری‌های التهابی پوست استفاده می‌شود.

سرکه سیب مانع از عفونت پوست آسیب دیده در اثر میکروب می‌شود و به تعادل سطح pH در پوست کمک می‌کند.

عسل نیز یک شفادهنده‌‌ی طبیعی برای پوست است و همچنین پوست شما را نرم و آبرسانی می‌کند.

۱۳. درمان جوش و آکنه

عسل و سرکه سیب با هم، داروی مؤثری را برای خلاص شدن از شر آکنه می‌سازند. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که سرکه سیب یک عامل ضد میکروبی موثر است. شما می‌توانید سرکه سیب را برای پاک کردن کثیفی و چربی‌های اضافی از منافذ پوست‌تان استفاده کنید. عسل همچنین به ترمیم پوست آسیب‌دیده کمک می‌کند و میکروب‌هایی را که می‌توانند منافذ را آلوده و ملتهب کنند، از بین ببرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان طبیعی جوش صورت

۱۴. کاهش التهاب بدن

مخلوط عسل و سرکه سیب کمک می‌کند تا سطح pH قلیایی مناسب حفظ شود و به این ترتیب از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کنند. کارشناسان مانند دکتر اتو واربورگ، برنده‌ی جایزه نوبل، ادعا می‌کنند که فرآیندهای التهابی با سطح اسیدی بالا در بدن مرتبط هستند و ما زمانی که بدن‌مان بیش از حد اسیدی (pH کمتر از ۷) می‌شود، بیمار می‌شویم.

سرکه به طور طبیعی اسیدی است، اما زمانی که مصرف می‌شود، قلیایی می‌شود. عسل نیز دارای pH پایین است، اما پس از آن‌که وارد بدن شود سبب قلیایی‌تر شدن بدن می‌شود.

این دو ماده یک داروی عالی برای از بین بردن اسیدیته بیش از حد (ناشی از سبک زندگی استرس‌زا و غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم) و ایجاد محیط داخلی با pH مناسب هستند. بدن ما به بهترین شکل عمل می‌کند و در بهترین حالت است زمانی که pH آن حدود ۷.۴ است، یعنی کمی قلیایی است.

۱۵. رفع بوی بد دهان

خواص ضد میکروب سرکه سیب و عسل در کنار هم می‌تواند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. بوی بد ممکن است در اثر باکتری‌های روی دندان‌ها ایجاد شود یا ناشی از زخم معده باشد.

نوشیدن عسل و سرکه سیب در هنگام صبح و با معده‌ی خالی می‌تواند به حذف باکتری از دهان کمک کند. فعالیت‌های ضد باکتری این دو ماده نیز می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. ژورنال Royal Society of Medicine اعلام کرد که عسل مانوکا گونه‌ی باکتری هلیکوباکتر پیلوری را از بین می‌برد. این گونه از باکتری عامل اصلی زخم معده است.

مطلب مرتبط: ۷ روش موثر برای کشستن باکتری های دهان و رفع بوی بد دهان

۱۶. بهبود سلامت موها

یکی دیگر از مزایایی که ترکیب عسل و سرکه سیب برای سلامتی دارد این است که به طور طبیعی موهای شما را سالم و براق نگه می‌دارد.

خواص اسیدی سرکه سیب به متعادل کردن سطح pH پوست کف سرتان کمک می‌کند. اگر در پوست سرتان شوره و خارش دارید pH آن افزایش یافته‌است. خواص ضدعفونی‌کننده‌ی سرکه سیب عفونت‌های قارچی و باکتریایی را که اغلب سبب پوسته پوسته شدن کف سر می‌شوند، از بین می‌برد.

ژورنال اروپایی تحقیقات پزشکی نیز مطالعاتی را انجام داد که نشان می‌دهند عسل می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های قارچی پوست سر کمک کند. استفاده از عسل سبب کم شدن خارش، پوسته پوسته شدن و ریزش مو شد.

۱۷. پیشگیری از برخی سرطان‌ها

برخی از مطالعات اولیه نشان داده‌اند که سرکه می‌تواند رشد برخی از سلول‌های سرطانی را مهار کند. یک مطالعه که در چین انجام شد، نشان داد که یک رژیم غذایی حاوی لوبیا، سبزیجات و سرکه به کاهش خطر ابتلا به سرطان مری کمک می‌کند.

در آزمایشات بالینی ثابت شده است که عسل مانوکا یک اثر ضد سرطانی دارد. یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که عسل به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و اثربخشی درمان‌های متعارف سرطان را افزایش می‌دهد.

البته، سرکه سیب و عسل در کنار هم یک ترکیب شگفت‌انگیز را برای سرطان می‌سازند، با این حال، تحقیقات کنونی در مورد مزایایی که این دو ماده برای سلامتی دارند، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند.

مطلب مرتبط: ۱۵ نشانه سرطان که غالب مردان نادیده می گیرند

چگونه می‌توان نوشیدنی سرکه سیب و عسل را آماده کرد

برای به‌دست آوردن مزایایی که نوشیدن سرکه سیب و عسل برای سلامتی دارد، مهم است که عسل و سرکه‌ای را استفاده کنید که فرآوری نشده و هنوز هم در حالت خام خود باشند.

سرکه سیب باید خام و فرآوری نشده باشد و هنوز هم دارای “مادر” باشد. “مادر سرکه” تکه‌های لزجی است که باید در داخل مایع شناور باشد و بسیاری از مزایایی که سرکه سیب برای سلامت دارد، حفظ می‌کند.

عسل وقتی که به صورت ارگانیک آماده شده باشد و فرآوری نشده است، بهترین خواص را برای سلامتی دارد.

برای آماده کردن نوشیدنی سرکه سیب و عسل، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۱ قاشق چایخوری عسل خام را با ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب مخلوط کنید (شما می‌توانید تا ۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب استفاده کنید).

– مخلوط سرکه و عسل را به ۲۴۰ میلی‌لیتر اضافه کنید.

– نوشیدنی سرکه سیب و عسل را ۱ تا ۳ بار در روز بنوشید تا اوضاع سلامتی شما بهبود بیابد.

با گذشت زمان، به طعم سرکه عادت می‌کنید، بنابراین فقط چند بار اول باید آن را تحمل کنید. یا، می‌توانید عسل بیش‌تری به آن اضافه کنید تا طعم تند سرکه را کاهش دهید.

چه زمانی باید نوشیدنی سرکه سیب و عسل را بنوشید؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه، نوشیدنی را هنگام صبح با معده‌ی خالی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از غذا بخورید. این نوشیدنی کمک می‌کند تا معده‌ی شما ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی سرکه سیب و خواص عسل را جذب کند.

بعضی از افراد توصیه می‌کنند که مخلوط سرکه سیب و عسل را تا ۳ بار در روز بنوشید. با این حال، شما باید امتحان کنید و ببینید چه مقدار برای شما مناسب است و چه مقدار از آن را می‌توانید تحمل کنید.

اثرات جانبی نوشیدن بیش از اندازه‌ی سرکه سیب و عسل

مصرف نوشیدنی سرکه سیب و عسل به طور کلی خطری برای بدن ندارند. با این حال، همان‌طور که در مورد تمام درمان‌های طبیعی و سنتی صدق می‌کند، چند اقدام احتیاطی وجود دارد که باید انجام دهید:

برخی از اثرات سرکه سیب عبارتند از:

– مصرف بیش از حد سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش سطح پتاسیم شود و در نهایت به پوکی استخوان منجر شود. با این حال، این پیامد در مورد زنی گزارش شده بود که حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر سرکه سیب در روز به مدت چند سال خورده بود. مقادیری که در این مقاله توصیه می‌شود (روزانه ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری به صورت رقیق شده در آب) برای مصرف کلی بدون خطر است.

– غذاهای اسیدی می‌توانند مینای دندان را ضعیف کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از نوشیدن یک لیوان سرکه سیب رقیق شده دهان خود را با یک لیوان آب شستشو دهید یا می‌توانید نوشیدنی را با نی بنوشید.

– سرکه سیب می‌تواند با سایر داروها مانند داروهای دیورتیک (ادرارآور)، ملین، و داروهای قلب و دیابت اختلال ایجاد کند. اگر به طور منظم دارو مصرف می‌کنید، قبل از شروع مصرف سرکه سیب و عسل به طور منظم با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به کلینیک مایو (Mayo)، برخی از افراد با مصرف عسل عوارض جانبی زیر را دارند:

– افراد مبتلا به آلرژی مرتبط با زنبور عسل (مانند گزش) ممکن است از کهیر، دشواری در تنفس، تورم پوست و خس خس رنج ببرند.

– مصرف بیش از حد عسل می‌تواند سبب غیر طبیعی شدن ریتم قلب و اسهال شود، یا سوزش در پوست ایجاد کند.

– بعضی از انواع عسل ممکن است فشار خون را کاهش دهند. اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید، باید به طور مرتب فشار خون خود را کنترل کنید.

– به نوزادان زیر یک ساله هرگز نباید عسل بدهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *