۷ باور اشتباهی که در مورد دیابت وجود دارد

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۲۵, ۱۳۹۹

دیابت یکی از دلایل عمده بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، موارد جدید نابینایی بزرگسالان و قطع پا است که به علت آسیب ایجاد نمی‌شود. اینها همه واقعیت هستند. با این حال باورهای اشتباهی هم در مورد دیابت وجود دارد  که با هم در این نوشتار می‌بینیم!

۷ باور اشتباه در مورد دیابت

۱. خوردن زیاد شیرینی‌جات باعث دیابت می‌شود

مطمئنا، کسی از مصرف پایین قند ضرر نمی‌کند زیرا ماده‌ای مغذی نیست. بااین حال مصرف زیاد قند باعث دیابت نمی‌شود اما مسلما قند نقشی غیر مستقیم دارد. یکی از بارزترین نکات این است که خوردن بیش از حد مواد شیرین می‌تواند منجر به چاقی شود، که یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است! تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مواد قندی ریسک ابتلا به دیابت را بالا می‌برد.

مطلب مرتبط: دیابت نوع ۲؛ ۱۰ راهکار که از بروز این بیماری شایع پیشگیری کنیم

۲. اضافه وزن باعث دیابت می‌شود

فقط داشتن افزایش وزن به این معنی نیست که فرد به دیابت نوع 2 مبتلا خواهد شد. داشتن شاخص توده بدنی بیش از 25 تنها یکی از چندین فاکتور خطر ابتلا به دیابت است، اما بسیاری از افراد دارای اضافه وزن هستند که هرگز به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

از دیگر عوامل خطر دیابت می‌توان به سن بالای 45 سال، کمبود فعالیت بدنی منظم یا سابقه خانوادگی دیابت اشاره کرد.

۳. داشتن دیابت به این معنی است که باید غذاهای متفاوتی را بخورید

افراد دیابتی نیازی به رعایت رژیم غذایی محدود ندارند اما در عوض باید سعی کنند همان دستورالعمل‌های غذایی سالم برای دیگران را دنبال کنند، از جمله انتخاب غذاهایی که چربی کمتری دارند، مواد مغذی بیشتری دارند و مقدار مناسبی کالری نیز دارند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۴. تشخیص دیابت به این معنی است که به انسولین نیاز دارید

این در مورد دیابت نوع 1 است اما در مورد دیابت نوع 2 اینگونه نیست. در بعضی موارد، رژیم غذایی مناسب، ورزش و داروهای خوراکی در صورت لزوم، می‌تواند دیابت نوع 2 را برای مدتی تحت کنترل نگه دارد.

۵. فقط افراد مسن به دیابت مبتلا می‌شوند

این روزها حتی کودکان در سن 5 سالگی هم به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. این یک تغییر بزرگ نسبت به چند دهه پیش است.

۶. آدم‌های لاغر به دیابت مبتلا نمی‌شوند

واقعیت این است که غالب افراد مبتلا به دیابت چاق هستند و در واقع چاقی یکی از فاکتورهای خطر دیابت است اما ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیچیده و چندگانه است. چندین فاکتور مهم دیگر نیز در خطر ابتلا به نوع 2 نقش دارند از جمله ژنتیک، سابقه استفاده از دارو، سرطان یا سابقه خود ایمنی و عادت‌های زندگی، مانند مصرف سیگرت. بنابراین افراد لاغر نیز می‌توانند به دیابت مبتلا شوند.

مطلب مرتبط: ۱۴ بیماری خودایمنی شایع که بسیاری از مردم از آنها اطلاعی ندارند

۷. دیابت هیچ نشانه‌ای ندارد

دیابت نوع 2 برخی علائم اولیه دارد، اما آنها اغلب بسیار ظریف هستند و ممکن است نادیده گرفته شوند. به همین دلیل برخی از افراد دیابتی حتی نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. با این حال نشانه‌هایی وجود دارند که در صورت مشاهده‌شان بد نیست به پزشک مراجعه کنید از جمله احساس کمبود آب در بدن حتی وقتی آب کافی می‌نوشید، تکرر ادرار، احساس خستگی و گرسنگی مداوم یا کاهش وزن بدون تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *