۵ حقیقت جالب در مورد ویتامین D که احتمالا تا کنون نشنیده اید

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۲۵, ۱۳۹۹

وقتی صحبت از تأمین مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن می‌شود، نباید از ویتامین D غافل شد. شاید بدانید که این ماده مغذی محلول در چربی به استحکام استخوان ها کمک می‌کند، اما فواید بسیار بیشتری نیز دارد. برخی از مزایای آن حتی ممکن است شما را متعجب کند‍‍!

در این نوشتار ۵ واقعیت جالب در مورد ویتامین D آورده شده‌است.

1.ویتامین D: محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن

ویتامین D نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی از جمله مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، آرتریت روماتوئید و لوپوس نیز کمک کند.

جالب اینجاست که این بیماری‌ها در مکان‌هایی که از استوا فاصله دارند بیشتر است، جایی که افراد کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند مصرف بیشتر ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. شواهد کافی برای توصیه ویتامین D به طور خاص برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد، اما تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر ویتامین بر انواع بیماری‌ها در حال انجام است.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ که هرگز نباید نادیده بگیرید

۲. ویتامین D را از طریق رژیم غذایی و نور خورشید دریافت می‌کنید

ویتامین D به عنوان ویتامین “آفتاب” شناخته می‌شود زیرا هنگامی که پوست شما در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، بدن آن را تولید می‌کند. طبق موسسه ملی سلامت آمریکا، بسیاری از افراد فقط 3 بار در هفته به حدود 15 دقیقه خورشید نیاز دارند تا بدن آنها مقدار کافی ویتامین تولید کند.

خوشبختانه شما همچنین می‌توانید ویتامین D را از غذایی که می‌خورید دریافت کنید. برخی از بهترین منابع ویتامین D را می‌توانید در این نوشتار ببینید.

۳. ویتامین D: تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات دانشمندان دانشگاه کپنهاگ اخیراً نشان داده که ویتامین D برای فعال سازی سلول‌های T سیستم ایمنی بدن که عوامل بیماری‌زا را در بدن شناسایی و به آنها حمله می‌کنند، ضروری است. بدن شما بدون مقدار کافی این ویتامین در مبارزه با عفونت موثر نیست. شاید بد نباشد ۷ راه موثر برای بالا بردن سطح ویتامین D  در بدن را بدانید!

۴. برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است

ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم غذایی را که می‌خورید جذب کند، ماده‌ای معدنی که برای رشد طبیعی استخوان مهم است. بدون مقدار کافی این ماده مغذی، استخوان‌ها شکننده و نرم می‌شوند. در حقیقت، کمبود ویتامین D با پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان ارتباط دارد.

۵. ویتامین D: کمک به کاهش وزن

یک مطالعه بالینی از دانشگاه مینه سوتا نشان داد افرادی که رژیم غذایی با سطح بالاتری از ویتامین D دارند، می‌توانند با موفقیت بیشتری نسبت به افرادی که کمبود ویتامین D دارند، وزن کم کنند، حتی اگر هر دو گروه کاهش کالری یکسان داشته باشند.

مطالعه دیگری که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده‌است نشان داد گروهی از شرکت‌کنندگان در مطالعه که از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D استفاده می‌کردند، در مقایسه با گروه دیگر که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کردند، چربی بیشتری سوزاندند. مطابق با این مطالعات داشتن مقدار کافی ویتامین D می‌تواند به تسریع کاهش وزن کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *