بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، مصرف این نوشیدنی شما را باهوش تر می کند

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۱۳, ۱۳۹۹

چه فکری می‌کنید اگر به شما بگوییم که نوشیدن یک فنجان شکلات داغ خانگی می‌تواند شما را در انجام برخی از کارهای شناختی قوی‌تر کند؟ طبق تحقیقات جدید، مصرف کاکائو ممکن است به شما در یادگیری مفاهیم جدید یا حل سریع مشکلات کمک کند.

در مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه برمینگام انجام‌شده و در مجله Scientific Reports منتشر شده‌است، تأثیر فلاوانول‌های موجود در کاکائو بر عملکرد مغز بزرگسالان جوان و سالم مورد بررسی قرار گرفته‌است.

این مطالعه شامل چه مواردی بود؟

این مطالعه 18 مرد سالم بین 18 تا 40 سال را مورد بررسی قرار داد. هر یک از افراد تحت یک روش استاندارد قرار گرفتند که گردش خون مغز را به چالش می‌کشید، و شامل تنفس 5٪ دی‌اکسید کربن (CO2) می‌شد. این مقدار حدود 100 برابر غلظت CO2 طبیعی در هواست. این فرآیند باعث هیپرکاپنی یا افزایش بیش از حد دی‌اکسید کربن در جریان خون شد.

مطلب مرتبط: رژیم ذهن؛ با این رژیم غذایی عملکرد مغز و حافظه تان را تقویت کنید

هر شرکت‌کننده قبل و بعد از نوشیدن کاکائو در دو نوبت آزمایش CO2 را انجام داد. در یکی از آن موارد، کاکائو با فلاوانول غنی شد. در هر دو مورد، از شرکت کنندگان خواسته شد تا چندین آزمون شناختی را که به مرور پیچیده‌تر می‌شد، انجام دهند.

به گفته داکتر کاتارینا رندیرو، نویسنده اصلی مطالعه، از دانشگاه برمینگام نوشیدنی غنی‌شده با فلاوانول با استفاده از پودر کاکائوی طبیعی تهیه شده بود. شرکت کنندگان تقریباً 8.5 گرم پودر را همراه 300 میلی‌لیتر آب مصرف کردند.

این مطالعه چه نتایجی در بر داشت؟

پس از بررسی آزمایشات شناختی، محققان دریافتند کسانی که شکلات غنی از فلاوانول را نوشیده‌اند، در واکنش به هیپرکاپنی بیشترین میزان اکسیژن‌رسانی خون را داشتند. این شرکت‌کنندگان همچنین در انجام کارهای شناختی پیچیده به طور متوسط ​​11٪ سریع‌تر از بقیه بودند.

به گفته رندیرو، “اکسیژن‌رسانی موثر مغز کلیدی برای شناخت است. این واقعیت که فلاوانول‌ها می‌توانند در بهبود اکسیژن‌رسانی مغزی و عملکرد شناختی حتی در مغز سالم نیز موثر باشند، یافته مهمی است و بدان معناست که به طور بالقوه همه می‌توانیم از رژیم‌های غذایی غنی از فلاوانول بهره‌مند شویم.”

مطلب مرتبط: با این ۱۰ استراتژی از اختلال شناختی جلوگیری و با پیری مغز مبارزه کنید

فلاوانول در انواع مواد غذایی از جمله سیب، توت، انگور و چای سبز نیز یافت می‌شود.

اما، دانستن میزان فلاوانول در محصولات شکلات دشوار است، زیرا این مواد روی برچسب محصول فاش نمی‌شوند. به علاوه، فرآوری کاکائو برای تهیه شکلات می‌تواند به فلاونول‌ها آسیب اساسی برساند.

بنابراین تا زمانی که تولیدکنندگان شکلات محصولی را که یک یا دو تکه از آن سرشار از فلاوانول باشد تولید کنند، بهترین ایده این است که شکلات داغ خانگی تهیه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *