۱۰ ماده غذایی که کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهند

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۳۰, ۱۳۹۹

کلسترول خوب (HDL) مانند جاروبرقی برای کلسترول در بدن است. هنگامی که HDL خون در سطح سالمی باشد، کلسترول اضافی و تجمع پلاک را از رگ‌ها حذف می‌کند و سپس آن را به کبد می‌فرستد.  و کبد آن را از بدن دفع می‌کند. این روند در نهایت به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته کمک می‌کند.

اما برای افزایش سطح کلسترول خوب در بدن چه خوراکی‌هایی را باید بخوریم؟

۱. افزایش کلسترول خوب؛ روغن زیتون

روغن زیتون پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سطح HDL را افزایش و سطح LDL را کاهش می‌دهند. هنگام پخت و پز در دمای پایین از روغن زیتون بکر استفاده کنید، زیرا این روغن در دمای بالا تجزیه می‌شود. استفاده از این روغن در سالادها نیز گزینه خوبی است.

۲. مالته (پرتقال)

مالته مثل باقی میوه‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که از قلب در برابر بیماری محافظت می‌کند. یک فرد بالغ به طور متوسط باید روزانه حداقل 20 گرم مالته یا هر نوع سبزیجات یا میوه دیگری مصرف کند تا کلسترول HDL بالاتری داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

۳. چهارمغز (گردو)

چهارمغز مملو از اسیدهای چرب چند غیراشباع است که رگ‌های خونی را سالم نگه می‌دارند. به علاوه چهارمغز امگا ۳ دارد که در افزایش کلسترول خوب موثر است.

۴. افزایش کلسترول خوب؛  آووکادو

آووکادو یکی از بهترین مواد غذایی افزایش‌دهنده کلسترول HDL است! می‌توانید آووکادوی خردشده را به سالاد میوه اضافه کنید یا از آن به جای سس مایونز یا کره برای ساندویچ‌ها استفاده کنید.

۵. بادام

خوردن روزانه چند بادام می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ّهای قلبی را کاهش دهد. بادام حاوی ویتامین E فراوانی ات که از ایجاد پلاک در عروق پیشگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: با این چک لیست ساده در تمام طول سال از سلامت قلب تان مراقبت کنید

۶. شکلات تلخ

شکلات تلخ یک ماده غذایی عالی برای افزایش HDL است. این ماده خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است که برای قلب‌تان شگفتی می‌آفرینند.

۷. سویا

گنجاندن محصولات مبتنی بر سویا در رژیم غذایی، راهی عالی برای کاهش مصرف گوشت است. هنگامی که افراد گوشت کمتری مصرف می‌کنند، میزان LDL آنها کاهش و میزان HDL آنها افزایش می‌یابد.

۸. افزایش کلسترول خوب؛ ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند،‌ چربی‌های ضروری هستند که در واقع می‌توانند با کاهش سطح تری‌گلیسیرید به حفظ سطح کلسترول سالم کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند به افزایش سطح HDL کمک کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۹. روغن و دانه کنجد

مطالعات در مورد مصرف روزانه روغن کنجد به مدت دو ماه، نتایج نویدبخشی را در کاهش تری‌گلیسیرید، LDL و کلسترول کل و همچنین افزایش HDL نشان داده‌اند.

۱۰. دانه چیا

مطالعات روی موش‌ها نشان داده‌اند که دانه‌های چیا می‌توانند برخی از عوامل خطرزا را، از جمله تری‌گلیسیرید، التهاب، مقاومت به انسولین و چربی شکم کاهش دهند. آنها همچنین می‌تواند کلسترول “خوب” HDL را افزایش دهند.

مطلب مرتبط: از افزایش میل جنسی تا مبارزه با سرطان؛ این دانه ها عامل سلامتی هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *