۵ شیوه که خلاقیت درونتان را کشف کنید

توسط

آذر ۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

خلاقیت برای شما چه معنایی دارد؟

شاید تصور کنید هنرمندان، بازیگران یا اهالی موسیقی تنها کسانی هستند که حق دارند خود را خلاق بنامند. در صورتی که این، تصوری کلیشه‌ای از خلاقیت است.

خلاق بودن مستلزمِ تفکر فراتر از هنجارها و استفاده از قوه‌ی تخیل برای خلقِ چیزی نو و تازه است. این تعریف می‌تواند برای هر کسی با هر علاقه و شغلی که دارد، صدق کند. همه با هر پیش‌زمینه‌ای می‌توانند خلاق باشند، از زنان خانه‌دار گرفته تا افراد حرفه‌ای! اما اگر فکر می‌کنید که شما جزوِ آدم‌های خلاق نیستید، باید بگوییم که در اشتباه هستید. احتمالا هرگز در محیط و موقعیت مناسبی برای شکوفایی قدرت خلاقیت‌تان حضور نداشته‌اید. اما راهکارهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید در جهت درست حرکت کنید و به فردی خلاق‌تر تبدیل شوید. راهکارهای قیدشده در این نوشتار را امتحان کنید تا قوه‌ی خلاقیت درون‌تان بیدار شود:

۱. برای خلاق‌تر شدن، در میان ناشناخته‌ها کاوش کنید

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که یک برنامه ی زندگی ثابت و همیشگی دارید، احتمالا گرفتار تکرار و روزمرگی هستید. هرچند واقعیت این است که از روزمرگی چیزی حاصل نمی‌شود زیرا هیچ چیز را تغییر نداده‌اید تا ببینید که امروزتان در مقایسه با دیروز چه شکل و شمایلی خواهد داشت.

سعی کنید کم کم روزهای‌تان را تغییر بدهید. بسته به زمانی که دارید از پنج دقیقه تا یک ساعت را صرف یادگیری یا امتحان کردن چیزی جدید کنید. به عنوان مثال، عبارت یا واژه‌ای جدید را در یک زبان دیگر بیاموزید یا در زمینه‌ی موضوعات جدید و ناشناخته مطالعه کنید.

سعی کنید کم کم روزهای‌تان را تغییر بدهید. بسته به زمانی که دارید از پنج دقیقه تا یک ساعت را صرف یادگیری یا امتحان کردن چیزی جدید کنید.
سعی کنید کم کم روزهای‌تان را تغییر بدهید. بسته به زمانی که دارید از پنج دقیقه تا یک ساعت را صرف یادگیری یا امتحان کردن چیزی جدید کنید.

۲. با آدم‌های پر شور و اشتیاق در ارتباط باشید

می‌گویند شما میانگین پنج آدمی هستید که بیشتر وقت‌تان را با آنها می‌گذرانید. اسم این پنج نفر را بنویسید. آنها کیستند؟ چه کارهایی انجام می‌دهند، و مهم‌تر از همه اینکه، آیا در مورد کار و زندگی‌شان شور و شوق دارند؟ اگر امتیاز آنها در نکته‌ی آخر،‌ پایین بود، بهتر است آگاهی‌تان را در این رابطه افزایش بدهید. آدمهایی که شور و عشق کافی در زندگی ندارند، خواه ناخواه اثری منفی روی شما خواهند داشت. البته قرار نیست که آدمهای اطراف‌تان دقیقا مثل شما فکرکنند یا کارشان مشابه کار شما باشد. کافیست که در زندگی و کارشان شور و اشتیاق داشته باشند تا به گونه‌ای مثبت روی شما تاثیر بگذارند. به این ترتیب یاد می‌گیرید که بعد از شکست دوباره سرپا شوید و انگیزه‌ و خلاقیت‌تان را زنده نگه دارید.

۳. گاهی گوشی‌تان را کنار بگذارید

زمانی که از گوشی تلفن‌تان دور هستید هیچ کس جز خودتان افکارتان را هدایت نمی‌کند. نه مدل‌های اینستاگرامی با جملات الهام‌بخش و نه فهرست آهنگ‌هایی که گوش می‌دهید، هیچ یک تاثیری روی قوه‌ی خلاقیت شما ندارند.

با دوری از همه‌ی این‌ها کم کم تمرکز بر افکارتان و کشفِ سمت و سوی آنها را شروع می‌کنید. آیا تا به حال کنار گذاشتن گوشی تلفن‌تان را امتحان کرده‌اید؟ حتما بخشی از روز، این کار را امتحان کنید چرا که واقعا کمک‌کننده است.

۴. زمان زیادی را به موسیقی و تماشای فیلم اختصاص بدهید

موسیقی و فیلم می‌توانند احساساتی را در عمق وجود انسان بیدار کنند. با گوش دادن به ژانر خاصی از موسیقی یا تماشای نوع خاصی از فیلم، می‌توانید افکارتان را در حوزه‌های خاصی جهت‌دهی کنید. استفاده‌ی منظم از این شکل رسانه، به عنوان محرکی برای پدیدار شدن استعداد و خلاقیت‌تان عمل می‌کند. بدین ترتیب الهام می‌گیرید و در وجودتان نیازی را برای صرف انرژی تازه کشف‌شده، برای خلق شکلی از هنر احساس خواهید کرد.

با گوش دادن به ژانر خاصی از موسیقی یا تماشای نوع خاصی از فیلم، می‌توانید افکارتان را در حوزه‌های خاصی جهت‌دهی کنید.
با گوش دادن به ژانر خاصی از موسیقی یا تماشای نوع خاصی از فیلم، می‌توانید افکارتان را در حوزه‌های خاصی جهت‌دهی کنید.

۵. ریسک کنید

می‌گویند «شانس از آنِ کسانی ست که شجاعت به خرج می‌دهند.» به عبارت دیگر آدمهای شجاع بهترین پاداش را دریافت خواهند کرد. در صورتی که معتقدید هیچ خلاقیتی ندارید، ریسک کنید و ببینید که جهان برای‌تان چه می‌کند. مطمئنا شگفت‌زده خواهید شد!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *