جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

وقتی روزنامه نگاران هدف قرار می گیرند، بهای آن را جامعه می پردازد!

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

سازمان ملل و کمیته امنیت خبرنگاران افغانستان، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران در کابل، تاثیر وخیم تر شدن خشونت علیه خبرنگاران را در افغانستان مورد توجه قرار دادند.

در خبرنامه ای که امروز یک شنبه(12 عقرب) از سوی یوناما منتشر شده، آمده است که ده ها خبرنگار به همراه مقامات دولتی و اعضای جامعه بین المللی در این نشست شرکت کردند.

فیونا فرزر ، رئیس حقوق بشر یوناما در جریان سخنان خود در این نشست گفت: “گفتن حقیقت با قدرت، از هر نوع آن، یک کارکرد اساسی در جوامع دموکراتیک است و اعمال آزادی بیان در کشور درگیر مناقشه است.”

فرزر خاطرنشان کرد: “خبرنگاران به همراه بازیگران جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر، در زمینه درگیری های مسلحانه  غیرقانونی به عنوان غیرنظامی طبقه بندی می شوند و باید از آن ها به عنوان غیرنظامی محافظت شود.”

afghanistan

او اضافه کرد که گزارش رسانه ها هشدار زودهنگامی را فراهم می کند و به جوامع، این امکان را می دهد تا آگاهانه انتخاب کنند؛ “کار شما بسیار مهم است، زیرا اطلاعات بسیار مهم هستند. رسانه ها نقش عمده ای در حمایت و ارتقاء حقوق بشر دارند.”

آنتونیو گوترس، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه خود برای این روز ، از افزایش مقیاس و تعداد حملات به خبرنگاران و کارمندان رسانه ها، و همچنین حوادثی خبر داد که کار آن ها را سخت تر می کند؛ از جمله تهدید به تعقیب، دستگیری، حب ، دسترسی خبرنگاران و عدم موفقیت در تحقیقات و پیگرد قانونی جرایم علیه آنها.

گوترس گفت: “وقتی روزنامه نگاران هدف قرار می گیرند، بهای آن را جوامع به طور کلی می پردازند؛ بدون اینکه خبرنگاران قادر به انجام کارهای خود در امنیت باشند، ما با چشم اندازی از دنیای سردرگمی و اطلاعات گشودنی روبرو هستیم.”

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه A / RES / 68/163 مجمع عمومی خود، 2 نوامبر را به عنوان روز جهانی پایان دادن به مصونیت از جنایات علیه روزنامه نگران اعلام کرد. این قطعنامه از کشورهای عضو خواسته است تا اقدامات خلاف فرهنگ فعلی مصونیت از مجازات را اجرا کنند. این تاریخ به یادبود ترور دو روزنامه نگار فرانسوی در 2 نوامبر 2013 انتخاب شد.

این در حالی است که روز گذشته مرکز خبرنگاران افغانستان در یک نشست خبری از کشته شدن 109 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در دو دهه گذشته یاد کرد که 15 نفر آنان زنان هستند.

همچنان یافته‌های “مرکز خبرنگاران افغانستان” نشان می‌دهد که از مجموع خبرنگاران کشته شده در افغانستان، 17 خبرنگار، خارجی بوده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان